Guru bukan sahaja sebagai pendidik
tetapi guru juga adalah pembimbing dan
penasihat pelajar. Pelajar perlu dibimbing untuk mencapai pengetahuan dan
tingkah laku yang menyumbang kepada pembelajaran berkesan. Pelajar perlukan
bimbingan untuk perancangan pendidikan, kehendak akademik di sekolah.
Seterusnya, mengatasi kemerosotan akademik. Guru perlu lihat kemerosotan
disiplin yang akan jejaskan persekitaran dan pendidikan di sekolah. Oleh itu,
pelajar perlukan bimbingan yang sewajarnya daripada pihak guru.
Implikasi pelaksanaan bimbingan dan
penasihat ini membolehkan pelajar memahami persekitaran sekolah, memahami
dirinya dan orang lain, dapat membuat pilihan dengan bijak dan tepat. Kesedaran
terhadap perkembangan akademik dan kerjaya juga akan timbul dalam diri pelajar
apabila adanya dorongan daripada guru. Ia juga akan mewujudkan hubungan yang
mesra antara guru dan pelajar seterusnya dapat mewujudkan suasan pembelajaran
yang positif di sekolah.
Antara tugasan yang perlu dilakukan
dalam pengurusan penasihatan murid ini ialah, menyediakan rancangan tahunan
program dan aktiviti perkhidmatan bimbngan dan kaunseking sekolah. Selain itu guru
juga bertanggunjawab untuk merancang, mengawal selia dan mengemas kini rekod
dan inventori murid. Guru berkenaan juga perlu mengumpul, menyedia dan menyebar
maklumat perkhidmatan bimbingan dan kaunseling kepada semua murid melalui
sebarang media yang sesuai. Selain itu, segala aktiviti bimbingan dan
kaunseling kelompok dan tunjuk ajar yang merancang perkembangan murid secara
optimum hendaklah dikelolakan dan bertanggungjawab untuk melaksanakan.
Antara jenis perkhidmatan binbingan yang
disediakan ialah perkhidmatan memberi maklumat (menyebarkan maklumat pelajaran,
kerjaya dan lain-lain) , perkhidmtan petempatan(membantu murid-murid
memilih kegiatan bidang kokurikulum yang sejajar dengan kebolehan, minat dan
kemampuannya), perkhidmatan mencegah penyalahgunaan dadah (memupuk rasa benci
terhadap dadah), perkhidmatan perundingan dan rujukan (merancang bersama-sama
guru tentang cara-cara yang paling berkesan untuk megawasi kemajuan
murid-murid) , perkhidmatan penyelarasan sumber (menjadi penyelaras untuk
kebajikan majikan, agensi-agensi kebajikan dan orang-orang kenamaan tempatan
dalam program bimbingan di sekolah) , perkhidmatan dengan ibu bapa
(Bekerjasama dengan ibu bapa dalam mewujudkan disiplin di kalangan murid-murid)
dan perkhidmatan penilaian (mengadakan program pembimbing rakan sebaya dan
program latihan).
Pembimbing dan penasihat yang
berkesan merupakan hubungan
interpersonal, menekankan aspek kemanusiaan, berupaya melihat, memahami dan
menerima diri sendiri serta diri pelajar. Selain itu, nilai dan tingkah laku
pembimbing perlu dibina sebelum langkah mengatasi membimbing dilakukan. Guru
juga perlu mengamalkan penerimaan tanpa syarat di mana mereka prihatin terhadap
murid dengan cara memberi perhatian tanpa batasan penilaian teerhadap aspek
pemikiran,perasaan. Guru juga hendaklah melayan murid seadanya seperti bersedia
menerima pelajar walau bagaimana keadaan sekalipun dan sentiasa berhati-hati
dalam pertuturan agar tidak disalah tafsir oleh pelajar.
Kesimpulannya generasi muda khususnya para pelajar sekolah merupakan
aset yang amat bernilai dalam pembangunan negara. Sebagai pendidik, guru
memainkan peranan penting untuk melahirkan generasi muda yang berkualiti
tinggi. Program bimbingan dan kaunseling sesebuah sekolah amat penting dalam
usaha institusi terbabit untuk melahirkan modal insan yang berminda kelas
pertama seterusnya akan dapat menerajui tampuk kepimpinan negara dengan baik
pada masa hadapan. pengurusan penasihatan murid merupakan suatu bentuk untuk
memberi bimbingan dan panduan kepada murid untuk membuat pilihan yang baik
untuk kehidupan mereka dan ianya juga merupakan suatu tugas yang memerlukan ibu
bapa, pihak sekolah, guru dan murid untuk memberi kerjasama bagi sama-sama
terlibat untuk membantu. Bimbingan, penasihatan dan mentoring merupakan
kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk membantu murid-murid dalam aspek
pembelajaran dalam kehidupan. Langkah yang berbeza ini bertepatan kerana setiap
individu mempunyai masalah konflik dan matlamat tersendiri. Cara pendekatan
yang berbeza ke atas setiap murid harus diwujudkan agar mereka menyedari
kewujudan pihak lain yang mengambil berat tentang diri mereka.
RUJUKAN
Zuraidah Abdul Rahman
(1994). Pembimbing Rakan Sebaya. Kuala Lumpur: IBSBuku. Sdn. Bhd.
Othman Mohamed. (2005).
Prinsip psikoterapi dan pengurusan dalam kaunseling . Ed. Ke-2. Serdang:
Penerbit Universiti Putra Malaysia.
File boleh dicapai melalui:
No comments:
Post a Comment