Tuesday, December 11, 2018

BAB 3 ORGANISASI DAN KEPIMPINAN







RUMUSAN

Terdapat pelbagai pendapat yang dikemukakan berkaitan dengan penyenaraian tugas pentadbiran sekolah. Antaranya yang dikemukakan oleh L. Gulick dan L. Urwick, penyenaraian yang dilakukan oleh mereka adalah berdasarkan POSDCORB. Akronim tersebut adalah mewakili huruf-huruf pertama perkataan iaitu Planning (P), Organizing (O), Staffing (S), Directing (D), Coordinating (CO), Reporting (R), dan Budgeting (B). Dalam huraiannya, Planning  atau merancang merupakan penentu kepada perkara yang mesti dilakukan dan cara untuk melaksanakan sesuatu kerja. O pula iaitu organizing, adalah perkara yang digunakan dalam membentuk satu struktur formal tentang pembahagian kusa dalam menyempurnakan tugas aktiviti yang telah dirancang. S pula staffing iaitu fungsi tentang tenaga pekerja seperti melantik atau melatih pengawai yang sedia ada dan juga mengatur suasana tempat kerja yang memuaskan. Directing (D), merupakan tugas untuk membuat kepurusan dan memberi arahan dan tunjuk ajar kepada kakitangan. Bagi menyelaras ataupun coordinating (CO) pula merupakan tugas dalam menyampaikan maklumat kepada pihak atasan atau bawahan melalui rekod-rekod kajian dan pemerhatian. Reporting (R) pula tugas yang perlu dilakukan dengan cara menyampaikan maklumat kepada pihak atasan melalui bawahan melalui rekod-rekod kajian dan juga pemerhatian. Akhir sekali budgeting (B) merupakan satu tugas dalam mengendalikan urusan kewangan dari segi peruntukan, perbelanjaan dan kawalan. Tugas-tugas ini merupakan tugas yang perlu dilakukan dalam pentadbiran sekolah.

Seterusnya, kepimpinan merupakan kunci utama dalam sesuatu organisasi, pengurusan dan pentadbiran pendidikan di seluruh dunia. Kepimpinan dalam pendidikan adalah unik dan memerlukan pengetahuan yang luas kerana perlu menguruskan manusia dari umur yang berlainan pada sesuatu masa (Sarvinder Singh dan Ahmad Esa, 2008). Dalam sesebuah organisasi pendidikan, pentadbiran atau juga dikenali sebagai pengurusan merupakan antara elemen penting, tanpa pengurusan yang cekap akan menyebabkan proses pengeluaran tidak dapat berjalan dengan baik. Ketua setiap organisasi memainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan tadbir urus organisasi dengan lebih baik. Untuk mengurus sesuatau organisasi, seseorang ketua atau pentadbir hendaklah memahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan pentadbiran.

 Dalam pendidikan, pengetua merupakan tunggak utama dalam menjayakan organisasi sesebuah sekolah. Pengetua memainkan peranan dalam merealisasikan matlamat pendidikan negara dengan cara melaksanakan sistem pendidikan yang cemerlang. Dalam erti kata lain, kemantapan kepimpinan sekolah dilihat sebagai pemacu kepada penghasilan pendidikan yang berkualiti (Suffian Jalet, 2009). Melalui kajian yang dijalankan oleh Abdul Ghani Abdullah (2005), menyatakan bahawa gaya kepimpinan pengetua secara transformasi sememangnya mampu digunakan untuk meningkatkan prestasi guru, namun kepimpinan secara transformasi perlu ditambah dengan moderator atau faktor penggantian kepimpinan agar mengukuhkan kepimpinan beliau dalam dalam usaha ingin meningkatkan lagi prestasi guru dan juga sekolah. Secara rumusannya, kepimpinan dan organisasi disekolah memainkan peranan yang amat penting dalam memastikan keberhasilan sistem pendidikan di sekolah. Organisasi yang kukuh akan mampu melicinkan pentadbiran disesebuah sekolah. Setiap jawatan dalam organisasi di sekolah diwuudkan dengan kepentingan tersendiri yang menjadi tunggak kepada pendidikan yang berkualiti disekolah. Oleh itu, kepimpinan dan organisasi merupakan elemen penting dalam sistem pendidikan dalam negara. Berikut merupakan gambaran terhadap organisasi bidang pengurusan disekolah.


           











RUJUKAN

Abdul Ghani Abdullah. 2005. Kepimpinan transformasi pengetua dan penggantian kepimpinan sebagai penentu komitmen terhadap organisasi dan perlakuan warga organisasi pendidikan. Jurnal Pendidik dan Pendidikan. USM, Pulau Pinang. Diperoleh daripada web.usm.my/education/publication/JPPGhani%20(53-68)B.pdf






Sarvinder Singh & Ahmad Esa. 2008. Kepimpinan dalam menghadapi isu-isu semasa pendidikan. UTHM. Diperoleh daripada http://eprints.uthm.edu.my/ 2712/1/21._ PKPGB_2008_1.pdf

Suffian Jalet. 2009. Mengenalpasti Gaya dan Keberkesanan Kepimpinan Pengetua Cemerlang Kanan Wanita di Sekolah: Satu Kajian Kes di Sekolah Menengah Tun Abang Haji Openg, Kuching, Sarawak. Universiti Malaysia Sarawak. Diperoleh daripada https://ir.unimas.my/412/1/Suffian_bin_Haji_Jalet.pdf

Fail boleh dicapai:
https://drive.google.com/open?id=1Iq_QDilh-x3IVvC90PncW511s1ryjNw_ https://drive.google.com/open?id=1eQ3Xo9BdsenOtGXyeQ7jjqITGcoW4nYl

https://drive.google.com/open?id=1KOtQet8uXsn9hp-R84XyFwNVLuWptLc2


No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...