Terdapat pelbagai pendapat yang
dikemukakan berkaitan dengan penyenaraian tugas pentadbiran sekolah. Antaranya
yang dikemukakan oleh L. Gulick dan L. Urwick, penyenaraian yang dilakukan oleh
mereka adalah berdasarkan POSDCORB. Akronim tersebut adalah mewakili
huruf-huruf pertama perkataan iaitu Planning
(P), Organizing (O), Staffing (S), Directing (D), Coordinating
(CO), Reporting (R), dan Budgeting (B). Dalam huraiannya, Planning
atau merancang merupakan penentu kepada perkara yang mesti dilakukan dan
cara untuk melaksanakan sesuatu kerja. O pula iaitu organizing, adalah perkara yang digunakan dalam membentuk satu
struktur formal tentang pembahagian kusa dalam menyempurnakan tugas aktiviti
yang telah dirancang. S pula staffing
iaitu fungsi tentang tenaga pekerja seperti melantik atau melatih pengawai yang
sedia ada dan juga mengatur suasana tempat kerja yang memuaskan. Directing (D), merupakan tugas untuk
membuat kepurusan dan memberi arahan dan tunjuk ajar kepada kakitangan. Bagi
menyelaras ataupun coordinating (CO)
pula merupakan tugas dalam menyampaikan maklumat kepada pihak atasan atau
bawahan melalui rekod-rekod kajian dan pemerhatian. Reporting (R) pula tugas yang perlu dilakukan dengan cara
menyampaikan maklumat kepada pihak atasan melalui bawahan melalui rekod-rekod
kajian dan juga pemerhatian. Akhir sekali budgeting
(B) merupakan satu tugas dalam mengendalikan urusan kewangan dari segi
peruntukan, perbelanjaan dan kawalan. Tugas-tugas ini merupakan tugas yang
perlu dilakukan dalam pentadbiran sekolah.
Seterusnya, kepimpinan merupakan kunci
utama dalam sesuatu organisasi, pengurusan dan pentadbiran pendidikan di
seluruh dunia. Kepimpinan dalam pendidikan adalah unik dan memerlukan pengetahuan
yang luas kerana perlu menguruskan manusia dari umur yang berlainan pada
sesuatu masa (Sarvinder Singh dan Ahmad Esa, 2008). Dalam sesebuah organisasi
pendidikan, pentadbiran atau juga dikenali sebagai pengurusan merupakan antara
elemen penting, tanpa pengurusan yang cekap akan menyebabkan proses pengeluaran
tidak dapat berjalan dengan baik. Ketua setiap organisasi memainkan peranan
yang sangat penting dalam memastikan tadbir urus organisasi dengan lebih baik.
Untuk mengurus sesuatau organisasi, seseorang ketua atau pentadbir hendaklah
memahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan pentadbiran.
Dalam
pendidikan, pengetua merupakan tunggak utama dalam menjayakan organisasi
sesebuah sekolah. Pengetua memainkan peranan dalam merealisasikan matlamat
pendidikan negara dengan cara melaksanakan sistem pendidikan yang cemerlang.
Dalam erti kata lain, kemantapan kepimpinan sekolah dilihat sebagai pemacu
kepada penghasilan pendidikan yang berkualiti (Suffian Jalet, 2009). Melalui
kajian yang dijalankan oleh Abdul Ghani Abdullah (2005), menyatakan bahawa gaya
kepimpinan pengetua secara transformasi sememangnya mampu digunakan untuk
meningkatkan prestasi guru, namun kepimpinan secara transformasi perlu ditambah
dengan moderator atau faktor penggantian kepimpinan agar mengukuhkan kepimpinan
beliau dalam dalam usaha ingin meningkatkan lagi prestasi guru dan juga
sekolah. Secara rumusannya, kepimpinan dan organisasi disekolah memainkan
peranan yang amat penting dalam memastikan keberhasilan sistem pendidikan di
sekolah. Organisasi yang kukuh akan mampu melicinkan pentadbiran disesebuah
sekolah. Setiap jawatan dalam organisasi di sekolah diwuudkan dengan
kepentingan tersendiri yang menjadi tunggak kepada pendidikan yang berkualiti
disekolah. Oleh itu, kepimpinan dan organisasi merupakan elemen penting dalam
sistem pendidikan dalam negara. Berikut merupakan gambaran terhadap organisasi
bidang pengurusan disekolah.
RUJUKAN
Abdul Ghani Abdullah. 2005. Kepimpinan transformasi pengetua dan penggantian kepimpinan sebagai
penentu komitmen terhadap organisasi dan perlakuan warga organisasi pendidikan.
Jurnal Pendidik dan Pendidikan. USM, Pulau Pinang. Diperoleh daripada web.usm.my/education/publication/JPPGhani%20(53-68)B.pdf
Sarvinder Singh & Ahmad Esa. 2008. Kepimpinan dalam menghadapi isu-isu semasa pendidikan. UTHM. Diperoleh daripada http://eprints.uthm.edu.my/ 2712/1/21._ PKPGB_2008_1.pdf
Suffian Jalet. 2009. Mengenalpasti Gaya dan Keberkesanan Kepimpinan Pengetua Cemerlang Kanan
Wanita di Sekolah: Satu Kajian Kes di Sekolah Menengah Tun Abang Haji Openg,
Kuching, Sarawak. Universiti Malaysia Sarawak. Diperoleh daripada https://ir.unimas.my/412/1/Suffian_bin_Haji_Jalet.pdf
Fail boleh dicapai:
https://drive.google.com/open?id=1Iq_QDilh-x3IVvC90PncW511s1ryjNw_ https://drive.google.com/open?id=1eQ3Xo9BdsenOtGXyeQ7jjqITGcoW4nYl
https://drive.google.com/open?id=1KOtQet8uXsn9hp-R84XyFwNVLuWptLc2
No comments:
Post a Comment