RUMUSAN
Kepelbagaian budaya amat penting dalam melahirkan masyarakat sekeliling yang saling hormat menghormati. Kepelbagain budaya sekolah perlu amalkan disetiap sekolah bagi melahirkan generasi yang berdikari dan bermodal insan. Selain itu, budaya sekolah mendidik pelajar menjadi seorang yang berani mencorak kehidupan mereka. Pembelajaran berasaskan pelbagai budaya ini amat membantu dalam pengurusan sekolah yang mempunyai pelajara yang majmuk di sekolah. Pelbagai budaya ini turut membantu dalam mengeratkan hubungan diantara pelajar malah hubungan diantara guru juga dapat dieratkan. Hal ini demikian kerana, kepelbagaian budaya ini membantu menyatu padukan semua kaum di Malaysia dengan memahami adat, budaya dan agama mereka dan perkara ini turut di ajar di sekolah bagi memastikan para pelajar memahami kaum yang berlainan dengan mereka. Kepelbagaian buudaya dapat diterapka dengan percampuran kaum di dalam satu kelas bagi membiasakan pelajar untuk bergaul mesra dengan kaum yang lain.
Kepelbagaian budaya amat penting dalam melahirkan masyarakat sekeliling yang saling hormat menghormati. Kepelbagain budaya sekolah perlu amalkan disetiap sekolah bagi melahirkan generasi yang berdikari dan bermodal insan. Selain itu, budaya sekolah mendidik pelajar menjadi seorang yang berani mencorak kehidupan mereka. Pembelajaran berasaskan pelbagai budaya ini amat membantu dalam pengurusan sekolah yang mempunyai pelajara yang majmuk di sekolah. Pelbagai budaya ini turut membantu dalam mengeratkan hubungan diantara pelajar malah hubungan diantara guru juga dapat dieratkan. Hal ini demikian kerana, kepelbagaian budaya ini membantu menyatu padukan semua kaum di Malaysia dengan memahami adat, budaya dan agama mereka dan perkara ini turut di ajar di sekolah bagi memastikan para pelajar memahami kaum yang berlainan dengan mereka. Kepelbagaian buudaya dapat diterapka dengan percampuran kaum di dalam satu kelas bagi membiasakan pelajar untuk bergaul mesra dengan kaum yang lain.
Pelbagai
pendekat yang dilakukan bagi mencapai atau meningkatkan pemahaman dan
penerimaan terhadap pelbagai budaya. Antaranya ialah pandangan sejarah yang
seimbang, infuse kandungan dan idea pelbagai budaya dalam kurikulum pendidikan
dan mendidik kefahaman dan penerimaan pelbagai budaya. Pendekatan ini penting
bagi memastikan mencapai pemahaman dan penerimaan terhadap pelbagai budaya
melalui dengan pendidikan. Tujuan pendekatan ini dijalankan bagi memastikan
tiada jurang perbezaan diantara semua kaum di Malaysia dan mengeratkan lagi hubungan
diantara kaum dengan menghormati perbezaan nilai-nilai agama, budaya dan
bahasa.
Keseimbangan
pandangan sejarah amat penting bagi memastikan Malaysia kekal hidup dengan
harmoni. Sejarah pendidikan di Malaysia pada mulanya sistem pendidikan yang tidak
formal dan formal dan objektif pendidikan yang berubah dari masa ke semasa bagi
memastikan tidak berlakunya permasalahan diantara kaum. Selain itu, idea
pelbagai budaya dan kurikulum pendidikan ditingkatkan bagi meningkatkan
kefahaman pelajar terhadap kepelbagaian budaya dalam masyarakat yang majmuk.
Ini menyebabkan kepelbagaian budaya penting diwujudkan dalam kurikulum dengan
memasukkan beberapa tokoh dan budaya dari pelbagai etnik atau menggalakan
pembacaan yang berkaitan dengan kepelbagaian budaya di dalam kelas. Hal ini
demikian memudahkan pelajar untuk memahami kaum yang lain. Selain itu,
bimbingan dari para guru turut membantu dalam melaksanakan kepelbagaian budaya
melalui kurikulum. Dengan membimbing pelajar di dalam kelas dan menerapkan
pengetahuan mereka semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Para guru juga
perlu memastikan pelajar menghormati dan mempunyai hubungan yang positif dengan
pelajar berlainan etnik.
Mendidik
kefahaman dan penerimaan pelbagai budaya, ini merupakan peranan penting bagi
para guru kerana mereka seharusnya memahami perbezaan dan kepelbagaian kerana
mereka ini akan akan membantu dalam mendidik pelajarnya untuk lebih
berinteraksi di dalam satu ruang (bilik darjah) atau sistem pembelajaran
mahupun di dalam aktiviti kokurikulum. Hal ini secara tidak langsung dapat
membantu menghakis semangat kekitaan dalam kalangan pelajar malah meruntuhkan
sempadan diantara perbezaan budaya, agama dan bahasa dan sentimen etnik yang
menghalang berlakunya perhubungan atau interaksi diantara kaum dengan harmoni
dan positif.
Fail boleh dicapai:
https://drive.google.com/open?id=1MJBflMo8KzEWoYQRKKf4My6LVWPGFzKh
https://drive.google.com/open?id=1-Y5SutgCjcIEGwNKFJlMbMhayvj-JupZ
https://drive.google.com/open?id=1ryfAi7G9Th-PV_r4w5jFzeBHjM16J8Fl
No comments:
Post a Comment