Tuesday, December 11, 2018

BAB 1 PENGURUSAN PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN







RUMUSAN

Kecermelangan seseorang pelajar adalah bergantung kepada penagajaran oleh seseorang guru dan pembelajaran oleh murid itu sendiri. Menurut Ishak Baba (2009), pelajar yang tergolong dalam golongan lemah adalah pelajar yang tidak diberi penekanan dan juga pemantauan oleh pihak-pihak tertentu. Ini bermakna pelajar tersebut berkemungkinan akan berada dalam kedudukan gagal jika dibiarkan begitu sahaja tanpa bantuan dan penambahbaikan. Melalui pembentangan yang telah disampaikan dapat dirumuskan bahawa pengajaran dan pembelajaran yang berkesan amat penting dalam menghasilkan pelajar cemerlang. Pembelajaran abad ke 21 amat membantu pendidik dalam cara menyampaikan kaedah pengajaran yang betul iaitu dari segi kedudukan dalam kelas, cara mendekati pelajar, dan juga pengajaran yang mudah memahamkan pelajar.

                     Pembelajaran melalui kaedah 4C iaitu communication, collaboration, critical thinking, dan creativity merupakan antara elemen kemahiran yang melatih pelajar-pelajar dalam pembelajaran. Seterusnya adalah berkenaan kaedah pembelajaran abad ke 21 iaitu Rainbow Group dan juga Gallery Walk dimana strategi pembelajaran tersebut akan membuatkan suasana kelas lebih menarik dan akan berlaku interaksi diantara pelajar. Kedua-dua kaedah yang digunakan dalam pembelajaran tersebut akan memerlukan setiap pelajar mengajar kepada rakan-rakan mereka mengenai apa yang mereka fahami. Hal ini akan menyebabkan pelajar-pelajar tersebut akan lebih mudah ingat. Dalam piramid hieraki dengan mengajar pelajar akan mengingati 90% apa yang mereka pelajari berbanding mereka sekadar mendengar apa yang diajar oleh guru. Piramid pembelajaran adalah sperti didalam rajah dibawah.



                    

Sumber: http://www.edu-cat-ion.com/edu-cat-ion/the-effectiveness-of-teaching-strategies-on-learning/



                     Selain daripada itu, pengurusan pembelajaran dalam pengajaran ini memerlukan guru untuk mengenalpasti reaksi pelajar dalam pengajaran berlangsung sama ada resah, murung bising dan sebagainya kerana reaksi yang ditunjukan murid sebenarnya merupakan cermin kepada pengajaran yang dilaksanakan oleh guru. Guru hendaklah sentiasa menjalankan muhasabah kepada dirinya bagi mengetahui kelemahan dalam pengajaran mereka. Melalui muhasabah guru akan mampu untuk sentiasa memperbaiki keurangan yang terdapat dalam pengajaran yang dilakukan.

                     Seterusnya, dalam pengajaran melalui teori yang dikemukakan oleh Robert Glaser, memperkenalkan model pengajarannya melibatkan empat elemen iaitu objektif pengajaran, pengetahuan sedia ada, kaedah mengajar, dan juga penilaian pencapaian. Dalam objektif pengajaran, Robert menerangkan objektif pengajaran merupakan aspek utama. Hal ini bermaksud guru terlebih dahulu mengenali perkembangan dalam diri pelajar dari sudut kognitif, psikomotor dan juga afektif agar pembelajaran adalah sesuai dengan kebolehan pelajar. Selain itu, dalam objektif guru perlu melihat juga dari aspek masa dan persekitaran. Objektif ini adalah bagi memastikan kehendak hasil dapat dicapai. Kehendak hasil dapat dilihat dari aspek perubahan tingkah laku pelajar dan juga penguasaan ilmu pengetahuan dan kemahiran.

                     Dari sudut elemen pengetahuan sedia ada pula merupakan satu elemen yang wujud sedia ada di dalam diri pelajar. Bermakna pengetahuan sedia ada mampu menjadi pintu bagi tingkah laku kemasukkan dalam diri pelajar dalam proses pengajaran. Ianya merujuk kepada kebolehan intelek, aras motivasi, dan juga budaya pelajar. Bagi kaedah mengajar, guru hendaklah menggunakan kaedah yang sesuai berdasarkan objektif yang telah dilakukan. Setelah memilih kaedah, penilaian hendaklah dilakukan bagi mengetahui samaada mencapai objektif yang dibuat ataupun tidak. Cara menilai boleh dilakukan dalam pelbagai cara antaranya, soal jawab, pemerhatian dan juga ujian bagi cara formal. Hasil daripada penilaian akan membolehkan guru mengetahui kelemahan dan juga kebaikan sepanjang pengajaran dilakukan. Seterusnya, bagi elemen terakhir iaitu kesesuaian, guru yang melakukan pengajaran mengikut kaedah yang sesuai diajar oleh mereka. Misalnya, bagi subjek Kemahiran Hidup guru hendaklah menekankan proses pengajaran berkonsepkan amali bukan tertumpu kepada domain kognitif sahaja.

                     Kesimpulannya, keberkesanan dalam pengajaran hendaklah sentiasa ditekankan oleh semua guru-guru kerana pengajaran penting dalam memastikan pembelajaran didalam bilik darjah lebih berkesan sehingga berjaya menghasilkan pelajar yang berkualiti dalam pelbagai sudut yang bukan sahaja tertumpu kepada akademik semata-mata.





RUJUKAN

Anonymous. (2018). The Effectiveness ofTeaching Strategies on Learning. Diperoleh daripada http://www.edu-cat-ion.com/edu-cat-ion/the-effectiveness-of-teaching-strategies-on-learning/




Ishak Baba. (2009). Keberkesanan Pengajaran Dan Pembelajaran Dan Kaitannya Terhadap Prestasi Akademik Pelajar UTHM. Diperoleh daripada http://eprints.uthm.edu.my/ 5572/1/0486.pdf





Fail boleh dicapai:
https://drive.google.com/drive/folders/1Iq_QDilh-x3IVvC90PncW511s1ryjNw_?usp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/1eQ3Xo9BdsenOtGXyeQ7jjqITGcoW4nYl?usp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/1KOtQet8uXsn9hp-R84XyFwNVLuWptLc2?usp=sharing





No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...