RUMUSAN
Kecermelangan seseorang pelajar adalah bergantung
kepada penagajaran oleh seseorang guru dan pembelajaran oleh murid itu sendiri.
Menurut Ishak Baba (2009), pelajar yang tergolong dalam golongan lemah adalah
pelajar yang tidak diberi penekanan dan juga pemantauan oleh pihak-pihak
tertentu. Ini bermakna pelajar tersebut berkemungkinan akan berada dalam
kedudukan gagal jika dibiarkan begitu sahaja tanpa bantuan dan penambahbaikan.
Melalui pembentangan yang telah disampaikan dapat dirumuskan bahawa pengajaran
dan pembelajaran yang berkesan amat penting dalam menghasilkan pelajar
cemerlang. Pembelajaran abad ke 21 amat membantu pendidik dalam cara
menyampaikan kaedah pengajaran yang betul iaitu dari segi kedudukan dalam
kelas, cara mendekati pelajar, dan juga pengajaran yang mudah memahamkan
pelajar.
Pembelajaran
melalui kaedah 4C iaitu communication, collaboration, critical thinking, dan
creativity merupakan antara elemen kemahiran yang melatih pelajar-pelajar dalam
pembelajaran. Seterusnya adalah berkenaan kaedah pembelajaran abad ke 21 iaitu
Rainbow Group dan juga Gallery Walk dimana strategi pembelajaran tersebut akan
membuatkan suasana kelas lebih menarik dan akan berlaku interaksi diantara
pelajar. Kedua-dua kaedah yang digunakan dalam pembelajaran tersebut akan
memerlukan setiap pelajar mengajar kepada rakan-rakan mereka mengenai apa yang
mereka fahami. Hal ini akan menyebabkan pelajar-pelajar tersebut akan lebih
mudah ingat. Dalam piramid hieraki dengan mengajar pelajar akan mengingati 90%
apa yang mereka pelajari berbanding mereka sekadar mendengar apa yang diajar
oleh guru. Piramid pembelajaran adalah sperti didalam rajah dibawah.
Sumber:
http://www.edu-cat-ion.com/edu-cat-ion/the-effectiveness-of-teaching-strategies-on-learning/
Selain
daripada itu, pengurusan pembelajaran dalam pengajaran ini memerlukan guru
untuk mengenalpasti reaksi pelajar dalam pengajaran berlangsung sama ada resah,
murung bising dan sebagainya kerana reaksi yang ditunjukan murid sebenarnya
merupakan cermin kepada pengajaran yang dilaksanakan oleh guru. Guru hendaklah
sentiasa menjalankan muhasabah kepada dirinya bagi mengetahui kelemahan dalam
pengajaran mereka. Melalui muhasabah guru akan mampu untuk sentiasa memperbaiki
keurangan yang terdapat dalam pengajaran yang dilakukan.
Seterusnya,
dalam pengajaran melalui teori yang dikemukakan oleh Robert Glaser,
memperkenalkan model pengajarannya melibatkan empat elemen iaitu objektif
pengajaran, pengetahuan sedia ada, kaedah mengajar, dan juga penilaian
pencapaian. Dalam objektif pengajaran, Robert menerangkan objektif pengajaran
merupakan aspek utama. Hal ini bermaksud guru terlebih dahulu mengenali
perkembangan dalam diri pelajar dari sudut kognitif, psikomotor dan juga
afektif agar pembelajaran adalah sesuai dengan kebolehan pelajar. Selain itu,
dalam objektif guru perlu melihat juga dari aspek masa dan persekitaran.
Objektif ini adalah bagi memastikan kehendak hasil dapat dicapai. Kehendak
hasil dapat dilihat dari aspek perubahan tingkah laku pelajar dan juga
penguasaan ilmu pengetahuan dan kemahiran.
Dari
sudut elemen pengetahuan sedia ada pula merupakan satu elemen yang wujud sedia
ada di dalam diri pelajar. Bermakna pengetahuan sedia ada mampu menjadi pintu
bagi tingkah laku kemasukkan dalam diri pelajar dalam proses pengajaran. Ianya
merujuk kepada kebolehan intelek, aras motivasi, dan juga budaya pelajar. Bagi
kaedah mengajar, guru hendaklah menggunakan kaedah yang sesuai berdasarkan
objektif yang telah dilakukan. Setelah memilih kaedah, penilaian hendaklah
dilakukan bagi mengetahui samaada mencapai objektif yang dibuat ataupun tidak.
Cara menilai boleh dilakukan dalam pelbagai cara antaranya, soal jawab,
pemerhatian dan juga ujian bagi cara formal. Hasil daripada penilaian akan
membolehkan guru mengetahui kelemahan dan juga kebaikan sepanjang pengajaran
dilakukan. Seterusnya, bagi elemen terakhir iaitu kesesuaian, guru yang
melakukan pengajaran mengikut kaedah yang sesuai diajar oleh mereka. Misalnya,
bagi subjek Kemahiran Hidup guru hendaklah menekankan proses pengajaran
berkonsepkan amali bukan tertumpu kepada domain kognitif sahaja.
Kesimpulannya,
keberkesanan dalam pengajaran hendaklah sentiasa ditekankan oleh semua
guru-guru kerana pengajaran penting dalam memastikan pembelajaran didalam bilik
darjah lebih berkesan sehingga berjaya menghasilkan pelajar yang berkualiti dalam
pelbagai sudut yang bukan sahaja tertumpu kepada akademik semata-mata.
RUJUKAN
Anonymous. (2018). The
Effectiveness ofTeaching Strategies on Learning. Diperoleh daripada http://www.edu-cat-ion.com/edu-cat-ion/the-effectiveness-of-teaching-strategies-on-learning/
Ishak Baba. (2009). Keberkesanan Pengajaran Dan Pembelajaran Dan
Kaitannya Terhadap Prestasi Akademik Pelajar UTHM. Diperoleh daripada http://eprints.uthm.edu.my/ 5572/1/0486.pdf
Fail boleh dicapai:
https://drive.google.com/drive/folders/1Iq_QDilh-x3IVvC90PncW511s1ryjNw_?usp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/1eQ3Xo9BdsenOtGXyeQ7jjqITGcoW4nYl?usp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/1KOtQet8uXsn9hp-R84XyFwNVLuWptLc2?usp=sharing
No comments:
Post a Comment