Tuesday, December 11, 2018

BAB 8 PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISPLIN









Tingkah laku di sekolah dapat diperlihatkan di dalam pelbagai jenis bentuk dan ragam. Keadaan yang sesuai amat perlu bagi memastikan para pelajar mendapat suasana yang selesa semasa belajar. Sekiranya mereka tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling, hal demikian akan menjejaskan prestasi pelajaran serta keupayaan mereka untuk belajar dan berhubung dengan orang lain. Tingkah laku yang sering dibincangkan di sekolah ialah berkenaan dengan tingkah laku hiperaktif, tingkah laku bimbang dan tingkah laku yang melibatkan permasalahan disiplin di sekolah. Masalah-masalah yang ada akan menyebabkan proses PdP terganggu dan tidak dapat berjalan dengan lancar Tingkah laku negatif  biasanya dipengaruhi oleh keadaan persekitaran rumah seperti tidak dapat perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Faktor seterusnya adalah persekitaran sekolah seperti kurikulum terlalu padat dan berfokus pada peperiksaan. Murid  akan rasa tertekan dan menunjukkan tingkah laku bermasalah disusuli dengan strategi pengajaran dan pembelajaran yang membosankan, tidakmenarik perhatian dan tidka mempunyai objektif yang jelas. Faktor ini menyebabkan wujudnya murid bermasalah. Seterusnya keadaan fizikal sekoalah yang padat, panas dan bising menyebabkan murid menunjukkan tingkah laku yang negatif. (SaayahAbu:2008).
Di dalam pengurusan tingkah laku, guru harus menetapkan matlamat tingkah laku yang betul yang harus ditunjukkan oleh murid tersebut. Guru harus mengenal pasti tingkah laku bermasalah yang ditunjukkan oleh seseorang murid. Guru mesti terus modifikasi tingkah lakunya sehingga murid tidak mengharapkan lagi ganjaran ekstrinsik dan menunjukkan tingkah laku yang betul kerana motivasi intrinsiknya.
Antara langkah yang boleh dilakukan ialah pengurangan dan pelupusan tingkah laku yang tidak diingini. Guru harus melupuskan tingkah laku yang tidak dikehendaki melalui proses penghapusan (melalui mengenakan denda). Jika guru gagal mengawal tingkah laku murid dengan menggunakan peneguhan yang positif, guru perlu menggunakan peneguhan negative dalam bentuk denda atau hukuman.
Melalui teknik modifikasi, guru perlu menggunakan satu sistem pengurusan tingkah laku bermasalah dengan membuat pemantaun dan penilaian dalam bilik darjah. Penyimpanan rekod salah laku murid-muridnya seperti’ bila ia berlaku dan bagaimana ia berlaku’ kerana proses merokod ini amat penting dalam teknik memodifikasikan tingkah laku. Antara teknik modifikasi lain ialah peneguhan. Di dalam peneguhan positif, kebarangkalian berulangnya tingkah laku yang diingini yang ditambah manakala melalui peneguhan negetif kebarangkalian berulang tingkah laku operan di tambah dengan memindah atau menghapuskan stimuli yang menggunakan.
Pengenaan denda pula adalah bertujuan untuk menghentikan sesuatu tingkah laku yang tidak diingini. Semua hukuman denda harus dimaklumkan kepada murid dan pihak sekolah menentukan bahawa sesuatu hukuman betul-betul dilaksanakan. Behavioris berpendapat bahawa tingkah laku yang baik itu diberi ganjaran dan jjuga pada masa yang sama diberi hukuman terhadap tingkah laku yang tidak diingini. Skinner pula berpandangan bahawa denda itu hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat sahaja.
Reverse psychology pula menggunakan psikologi untuk modifikasikan tingkah laku negetif kepada positif. Kemahiran guru untuk memahami psikologi murid, mengenal pasti sikap, pandangan dan pemikiran dalamannya adalah amat diperlukan. Selain itu, Shaping pula merupakan satu usaha memberikan ganjaran kepada murid setiap kali dia semakin hampir kepada tingkah laku yang baik. Ganjaran yang ditawarkan oleh guru menjadi semakin besar apabila murid bergerak kea rah pencapaian tigkah laku yang ditetapkan.
Kesimpulannya, pengurusan tingkah laku ini adalah bermula daripada guru dengan menunjukan tingkah laku yang baik terlebih dahulu. Setiap murid mempunyai sikap yang berbeza maka guru hendaklah belajar untuk memahami sikap murid dan mengambil tindakan yang sewajarnya keatas sesuatu tindakan itu. Selain itu,Pendidik hendaklah memahami mengapa pelajar melakukan masalah tingkah laku yang ada dan mencari jalan penyelesaian yang paling sesuai untuk menangani masalah-masalah tersebut. Tindakan terus menghukum pelajar tanpa memahami tingkah laku mereka tidak akan menyelesaikan masalah tingkah laku yang dibuat oleh pelajar tersebut malahan mungkin akan mengeruhkan lagi keadaan yang sedia ada.



RUJUKAN
Ghani, M. F. A., Radzi, N. M., Ghavifekr, S., Kenayatullah, H. B., & Muhamad, M. (2017). pengurusan disiplin murid di sekolah kawasan bandar dan luar bandar: Perspektif pemimpin
      sekolah. JuPiDi: Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 1(1), 7-40.
Walker, P. (2014). Student misconduct in the United Kingdom. Dalam C. J. Russo, I. J. O. Oosthuizen & C. C. Wolhuter (Ed.), Best practices for student misconduct on six continents. New York, NY: Rowman and Littlefield.
Kamus Dewan. (edisi keempat). (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan  Pustaka.




RUMUSAN

Yahaya, Azizi and Bahari, Mohd Sofie (2010) Teori-Teori Tingkah Laku Berisiko. Teori-Teori Tingkah Laku Berisiko . pp. 1-7. Diambil daripada  http://eprints.utm.my/id/eprint/10403/

Fail untuk dicapai:
https://drive.google.com/open?id=1Iq_QDilh-x3IVvC90PncW511s1ryjNw_ https://drive.google.com/open?id=1eQ3Xo9BdsenOtGXyeQ7jjqITGcoW4nYl

https://drive.google.com/open?id=1KOtQet8uXsn9hp-R84XyFwNVLuWptLc2


.


No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...