Wednesday, December 12, 2018

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21


RUMUSAN
Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelajaran da pembelajaran. Pendidikan abad ke 21 ini selaras dengan kemajuan teknologi dan melahirkan individu yang berketerampilan yang berfikiran di luar kotak, mampu mengakses, dan menganalisis maklumat yang telah di pelajari.

Pendidikan abad ke 21 ini lebih mementingkan kaedah pembelajaran yang bersesuaian dengan pelajar. Dimana pelajar diajar dengan beberapa kaedah pembelajaran bagi memudahkan mereka memahami apa yang mereka pelajari di dalam kelas. Hal ini kerana, setiap pelajar berbeza kaedah pembelajan mereka.( zubaidah. S ,2016)

Pembelajaran abad ke 21 ini berteraskan prinsip 4’C’ iaitu communication,critical thinking, collaboration, dan creativity. Dengan menerapkan prinsip ini pelajar dapat bekerjasama dan berkomunikasi di masa yang sama dalam menyelesaikan masalah. Contohnya, pelajara membuat perbincangan dalam menyelesaikan masalah dan meluahkan pendapat masing-masing secara tidak langsung pelajar telah bekerjasama dan berkomunikasi dalam menyelesaikan masalah.

Selain itu, pelajar juga dapat melahirkan pemikiran inovatif dan pemikiran yang kreatif dengan bantuan bimbingan guru di dalam kelas. Pelajar dibenarkan membuat reka bentuk dan dipantau oleh para guru supaya pelajar dapat merealisasikan idea kreatif mereka. Selain itu, pelajar juga didedahkan dengan pembelajaran berasaskan teknologi bagi memudahkan mereka mengakses bahan-bahan rujukan pembelajaran mereka. Kaedah ini selaras dengan pendidikan abad ke 21 yang lebih menerapkan nilai teknologi dan global dalam pengajaran dan pembelajaran.

Penyusunan atur bilik darjah abad ke 21 yang melibatkan hubungan antara pelajar dan guru. Pengurusan bilik darjah ini membantu para guru untuk mengawal, mengelola, membuat refleksi dan berhubung dengan pelajar. Susun atur meja di kelas juga penting dalam mewujudkan suasan pembelajaran abad ke 21. Susun atur meja yang berasaskan perbincang dimana pelajar dapat bergiat aktif dalam aktiviti perbincangan yang diadakan. Selain itu, penggunaan kaedah classroom trafict light merupakan salah satu kaedah pembelajaran abad ke 21. Kaedah ini menyediakan kad board yang berlainan warna dan setiap warna menunjukkan tahap kefahaman pelajar terhadap pembelajaran yang di ajar.

Terdapat sudut parking lot bagi memudahkan pelajar menyatakan atau bertanya soalan yang tidak faham semasa proses pengajran dan pembelajaran di dalam kelas. Terdapat juga beberapa sudut bagi menunjukkan pembelajaran abad ke 21 seperti papan ganjaran, sudut hasil kerja murid dan sudut maklumat dan sebagainya yang melibatkan kaedah pembelajaran abad ke 21.

Kaedah pembelajaran abad ke 21 berbeza dengan kaedah pembelajaran tradisional. Antara kaedah pembelajaran abad ke 21 ialah pembelajarab berpusat sama ada guru atau murid. Pembeljaran berpusat guru dimana pelajar dengar kuliah atau penerangan dari guru manakala pembelajaran berpusatkan murid pelajar sendiri menjadi tutor atau pengajar kepada rakan yang lain dan saling berbincang dengan pantauan guru.

Pembelajaran berkumpulan dimana pelajar membuat aktiviti di dalam kelas secara kumpulan sama ada kajian lapangan atau perbincangan. Selain itu, mewujudkan komunikasi antara pelajar jika membuat aktiviti kumpulan. Dan terdapat banyak lagi kaedah pembelajara yang dijalankan sesuai dengan kaedah abad ke 21.



Rujukan:

Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan Abad ke 21: Keterampilan yang Diajarkan melalui    Pembelajaran. In Disampaikan pada Seminar Nasional Pendidikan dengan Tema “Isu-isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad (Vol. 21).
O’ Sullivian. D (2007). Pembelajaran transformatif: Wawasan pendidikan abad ke 21 terj. Transformative learning: Educational vision for 21st century. Kuala Lumpur: Institute terjemahan negara Malaysia Berhad.


Fail boleh dicapai:




No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...