Tuesday, December 11, 2018

BAB 7 STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH






RUMUSAN
Secara rumusnya, bilik pembelajaran ialah bilik-bilik di sekolah dimana sekumpulan murid atau pelajar mengikuti pelajaran yang diajar oleh guru. Pembelajaran tidak semata-mata merupakan ruang untuk proses pengajaran dan pembelajaran, tetapi mencakupi pelajar-pelajar dan guru yang belajar dan mengajar dan berinteraksi antara satu sama lain di dalamnya. Strategi pengurusan bilik pembelajaran di sesebuah sekolah haruslah dititikberatkan kerana ia sangat mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Terdapat tiga aspek atau elemen utama bilik pembeajaran iaitu unsur fizikal bilik pembelajaran, interaksi dalam bilik pembelajaran, dan mengurus iklim pembelajaran positif.
            Keberkesanan Pendidikan Abad ke-21 bukan sekadar tertumpu pada prasarana dan susun atur bilik darjah tetapi penentu utama kejayaan adalah aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan murid bukan berpusatkan guru semata. Namun begitu, bagaimana susunan meja dan kerusi ini disusun di dalam kelas adalah sangat memainkan peranan kerana ianya mempengaruhi proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di dalam kelas. Kedudukan tempat duduk pelajar tidak boleh diubah suai bagi menggelakkan berlakunya kekeliruan sewaktu belajar. Meja guru juga terletak dibahagian hadapan kelas, dan guru berada di sekitar meja pelajar bagi membantu dalam proses pembelajaran. Penyusunan perlu berkait rapat dengan strategi dan pendekatan pengajaran pembelajaran, ini kerana pengajaran secara berkumpulan adalah diutamakan. Namun demikian, pengajaran cara kelas masih juga dijalankan. Pengurusan bilik pembelajaran juga termasuklah rutin bilik pembelajaran dan juga penyimpanan rekod yang harus di ambil kira oleh setiap pihak sekolah.
            Seterusnya adalah elemen interaksi dalam bilik darjah. Interaksi merupakan satu proses yang saling bertindak yang berlaku di antara sekurang-kurangnya dua pihak. istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan ataupun sekumpulan manusia. Interaksi sangat penting kerana ia dapat menentukan sama ada proses pengajaran di dalam kelas berjalan dengan baik. Jenis interaksi yang amat sesuai untuk digunakan semasa dalam bilik pembelajaran adalah interaksi dua hala antara guru dan murid, interaksi dua hala antara murid dan murid dan interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid. Dalam memastikan proses (PdPc) yang berkesan guru tidak boleh mengamalkan hanya interaksi sehala atau tradisional kerana hanya guru yang akan mengawal segala aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas menyebabkan tiada interaksi yang berlaku antara murid dengan murid. Dalam berinteraksi juga guru perlu bijak mengawal keadaan emosi bilik darjah seperti suara guru hendaklah jelas serta sikap guru yang positif dan mengamalkan gaya kepimpinan yang sesuai di dalam kelas iaitu gaya demokratik merupakan interaksi dua hala yang sangat sesuai digunakan.
            Elemen yang turut diberikan perhatian oleh pihak sekolah dalam usaha merangka strategi pengurusan bilik pembelajaran ialah pengurusan iklim bilik pembelajaran yang positif. Suasana bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Guru hendaklah bijak dalam mengawal suasana emosi bilik darjah supaya pelajar dapat belajar dengan lebih selesa dan tanpa tekanan. Guru juga harus bijak menwal intonasi suara iaitu jelas, terang, semula jadi, tidak tegang dan bercorak perbualan. Suasana pengajaran dan pembelajaran yang demokratik menggalakkan pelajar untuk bekerjasama dengan guru. Pelajar akan lebih mementingkan tugasan, menunjukkan inisiatif dan sikap toleransi antara satu sama lain. Selain itu guru juga perlu menyelitkan unsur kelucuan dalam P&P supaya pelajar tidak mudah cepat bosan dan mengantuk ketika belajar di dalam kelas. Penggunaan alat bantu mengajar yang menarik juga perlu untuk meningkatkan lagi kefahaman pelajar ketika mempelajari sesuatu topik pembelajaran yang agak susah.
            Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga elemen penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.  Apabila bilik-bilik pembelajaran berada dalam keadaan yang terurus, maka kesemua aktiviti yang dijalankan di dalam bilik pembelajaran tersebut akan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dan memberi manfaat secara optimum kepada seluruh warga sekolah. 

Fail untuk dicapai:



https://drive.google.com/open?id=1Iq_QDilh-x3IVvC90PncW511s1ryjNw_ https://drive.google.com/open?id=1eQ3Xo9BdsenOtGXyeQ7jjqITGcoW4nYl

https://drive.google.com/open?id=1KOtQet8uXsn9hp-R84XyFwNVLuWptLc2


No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...