Tuesday, December 11, 2018

BAB 11 PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


RUMUSAN
Pengurusan murid pelbagai upaya ialah fokus kepada pembelajaran pelajar yang kurang upaya (OKU) atau bekeperluan khas. Pendidikan boleh terbahagi kepada dua iaitu inklusif dan pendidikan khas.
Pendidikan inklusif ialah pendidikan umum iaitu individu yang boleh diertikan sebagai cergas-pintar namun mempunyai kecacatan dan telah diberi peluang menerima pendidikan secara normal iaitu pendidikan umum. Pendidikan ini memberi peluang kepada pelajar jurang upaya untuk belajar bersama-sama dengan pelajar normal dengan bantuan bimbingan para guru yang telah diberi latihan khas. Para guru yang telah menerima latihan khas ini dapat membantu pelajar yang bekeperluan khas dalam mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Menakala, pendidikan khas pula ialah program pendidikan yang dirancang khusu untuk kanak-kanak atau pelajar istimewa. Dimana merujuk kepada pendekatan, rnacangan pendidikan, strategi kaedag da teknik mengajar untuk kanak-kanak bukan normal tetapi luar biasa kerana mereka tidak sanggup untuk menerima faedah dan pencapaian dari program sekolah biasa. Dengan adanya pendidikan khas ini, dapat membantu pelajar kurang upaya dalam menyelaras dengan kehidupan sama dengan orang biasa dan mereka dapat menjadi lebih berguna malah dapat menyumbang kepada rakan-rakan yang normal dan juga ini akan membantu membentuk keharmonian sekeliling.
Terdapat beberapa halangan untuk menyediakan pendidikan khas yang berkualiti. Antaranya ialah kurang penekanan diberikan kepada perkhidmatan intervensi awal, sikap negatif para guru yang tidak menyokong atau membantu pelajar yang bekeperluan khas ini untuk meningkatkan kualiti hidup mereka. Selain itu, kurangnya latihan keguruan untuk guru biasa dalam mengurus pelajar bekeperluan khas yang mendapat pendidikan inklusif di sekolah normal dan kekurangan kakitangan bantuan yang membantu di dlam bilik darjah khas atau biasa. Malah, kegaglan menjalankan pengubahsuaian dalam persekitaran sekolah juga merupakan penyumbang kepada halangan dalam menyediakan pendidikan khas yang berkualiti di sekolah khas mahupun di sekolah khas.
Pendidikan pelajar yang bekeperluan khas ini di kategorikan dalam beberapa jenis yang menyebabkan mereka ini memerlukan pendidikan khas. Kurangnya upaya fizikal seperti mengalami kecacatan anggota badan seperti penyakit Polio, kudung, mascular dystrophy, myopathy,neuropathy dan osteogenesis imperfecta. Kebiasaannya mereka akan menggunakan tongkat atau berkerusi roda untuk bergerak. Kurang upaya dari segi pendengaran, jenis kurang upaya ini sama sahaja dengan orang normal tetapi tidak boleh melakukan sebarang aktiviti yang melibatkan percakapan dan pendengaran. Kekurangan upaya dari segi mata pula menyebabkan mereka ini berjalan menggunakan tongkat bagi membantu menunjuk arah jalan yang betul. Malah mereka juga akan di ajar menggunakan tulisan braille bagi membantu mereka untuk membaca dengan menggunakan daya deria rasa atau sentuhan. Masalah pembelajaran merupakan salah satu dari jenis kurang upaya seperti kesukaran yang nyata mendengar, bertutur, membaca, menulis, membuat keputusan ataumenyelesaikan masalah matematik.
Ciri pengurusan murid pelbagai upaya dapat dibantu dengan para guru atau kakitangan bantuan perlu bijak mengawal keadaan emosi pelajar dan menghadapinya dengan tenang dan ada sebarang panik semasa pelajar tersebut mengamuk secara tiba-tiba. Pelajar juga perlu dikelaskan mengikut tahap pembelajaran dan usia bagi memudahkan proses pengajran bagi memudahkan pelajar kurang upaya ini memahami dan mengikuti proses pembelajaran. Mempelbagaikan kaedah pengajaran dan perlulah menarik dan mengikut tahap pemikiran pelajar dan subjek yang diajar adalah subjek pengurusan diri dan sains sosial.

Pelajar kurang upaya ini memerlukan teknik pengajaran yang bersesuaian untuk mereka mudah memahami dan mengikuti pelajaran di dalam kelas dan boleh melahirkan pelajar kurang upaya yang boleh berdikari dengan hasil pembeajaran di dalam kelas.
Rujukan:
Dahalan. Z & Jamil. H (2011). Pendidikn pelbagai budaya merealisasikan negara bangsa “1 Malaysia’: Perspektif Islam dan Barat. Esteem Academic Journal. Vol.7. (2, 1-18)
Eng. J. A. J & Ed. D. (2014). Pengurusan bilik darjah: Strategi-strategi mewujudkan komuniti pemeblajran berkesan. Selangor:n PTS Media Akademia

Fail boleh dicapai:








No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...