Wednesday, December 12, 2018

BAB 12 SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

RUMUSAN

Kesimpulannya, hubungan sekolah dengan persekitaran sangat penting dalam usaha mendidik para pelajar ke arah yang lebih cemerlang. Hal ini demikian kerana, hubungan dua elemen ini sangat berkait rapat dengan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. 
   Misalnya hubungan sekolah dan masyarakat penting untuk mendapatkan aspirasi dan simpati daripada masyarakat. Aspirasi dan simpati daripada masyarakat dapat menghasilkan jalinan kerjasama yang baik antara dua pihak untuk menjayakan program-program sekolah. Hal ini demikian kerana, melalui sokongan dan dorongan daripada masyarakat, pihak sekolah mampu menghasilkan sesebuah program dengan mendapat sambutan yang sangat baik kerana tiada tentangan yang diterima daripada masyarakat. Malah tidak mustahil juga, masyarakat yang akan menjadi penyumbang dan penyokong utama program tersebut.
   Selain itu, hubungan guru dan ibu bapa juga penting dalam usaha melahirkan pelajar yang cemerlang. Permuafakatan antara sekolah dan ibu bapa haruslah ibarat aur dan tebing untuk menjana kecemerlangan sekolah. Hal ini demikian kerana, ibu bapa merupakan insan yang terdekat dengan pelajar dan segala tindakan dan pergerakan pelajar adalah tanggungjawab ibu bapa itu sendiri. Jika ibu bapa rapat dengan sekolah, mereka akan faham akan apa-apa program yang dibuat oleh sekolah adalah demi kecemerlangan anak mereka nanti dan mereka akan menggalakkan anak-anak mereka untuk menyertai program tersebut. Situasi seperti ini akan mampu melahirkan masyarakat madani yang akan menyumbang ke arah kecemerlangan pelajar.
  Bukan itu sahaja, malah guru juga merupakan insan penting dalam menjana kecemerlangan pelajar. Hal ini demikian kerana, guru merupakan ibu bapa pelajar di sekolah kerana mereka adalah orang tengah antara pelajar dan ibu bapa. Segala pemasalahan yang dihadapi oleh pelajar akan dibantu oleh guru dan guru akan menyampaikan masalah tersebut kepada ibu bapa. Hal ini jelas menunjukkan bahawa guru memainkan peranan penting di sekolah dalam menjaga kebajikan para pelajar.
  Seterusnya, seluruh warga sekolah dan masyarakat perlu peka dengan isu pendidikan semasa. Mereka perlu sentiasa bersedia dengan polisi-polisi pendidikan yang sentiasa berubah-ubah. Hal ini kerana, polisi pendidikan yang ditetapkan sangat memberi kesan kepada pendidikan para pelajar. Oleh sebab itu, semua pihak termasuk pelajar sendiri seharusnya sentiasa mengambil tahu tentang isu pendidikan semasa.
    Akhir sekali, segala perkara yang berkaitan dengan pendidikan haruslah berorientasikan maklumat yang mana kita perlu bersungguh-sungguh mengejar maklumat baru yang berkaitan dengan pendidikan serta isu semasa. Hal ini demikian kerana pendidikan dan globalisasi sangat berkait rapat, sehingga apa-apa sahaja maklumat atau isu pendidikan yang baharu akan dengan mudahnya tersebar ke seluruh pelusuk dunia. Maka, semua pihak haruslah berusaha mencari kesahihan akan tentang maklumat dan isu yang dibangkitkan agar tidak berlaku salah faham kelak.
   Semua pihak, tidak kira masyarakat guru, ibu bapa mahupun pelajar itu sendiri perlu berganding bahu untuk meningkatkan taraf pendidikan di negara ini. 

RUJUKAN
Azyyati Zainuddin. (2014, May 12). Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan sosioemosi kanak-kanak. Diperoleh daripada
https://www.slideshare.net/weydwyda/faktorfaktor-yang-mempengaruhiperkembangan-sosioemosi-kanakkanak
 http://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=sekolah

Fail boleh dicapai:



No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...