Tuesday, December 11, 2018

BAB 2 PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR






RUMUSAN


Secara rumusannya, cara pembelajaran dan juga gaya pembelajaran setiap orang adalah berlainan diantara satu sama lain. Setiap orang akan mudah menerima ilmu melalui gaya yang berasingan. Sebagai seorang guru, pengajaran melalui pelbagai gaya pengajaran amat penting bagi memastikan kesemua pelajar mampu dan mudah memahami pengajaran yang dilakukan. Pengajaran abad ke 21 amat berketepatan dalam memastikan pembelajaran lebih berkesan kerana kesemuanya melibatkan ketiga-tiga jenis gaya pembelajaran iaitu auditori, kinestatik dan juga visual. Antara gaya pengajaran abad ke 21 yang diajar adalah Gallery Walk.

            Seperti yang telah disentuh tadi pembelajaran yang berkesan adalah pembelajaran yang mampu mengubah tingakah laku seseorang daripada tingkah laku asal mereka. Menurut Haward Gardner, setiap manusia mempunyai kebijaksanaan yang berlainan antara satu sama lain. Gardner menyenaraikan tujuh kepelbagaian kebijaksanaan antaranya muzik, visual, lisan, interpersonal, intrapersonal, kinestatik, dan matematik (logik) (Kendra Cherry,2018) . Menurut Gardner, kelemahan sistem pendidikan adalah dengan membuat setiap orang perlu mempelajari bahan pelajaran yang sama. Sememangnya sukar sebagai guru untuk memenuhi segala kepelbagaian ini. Namun melalui bantuan multimedia mampu merubah ianya menjadi senang. Teori bagi multiple intelligence yang disenaraikan oleh Gardner adalah seperti dalam rajah dibawah.





                Dalam pembelajaran, teori yang digunakan oleh Skinner amat bertepatan digunakan. Teori penlaziman operan Skinner yang digunakan oleh Skinner yang merupakan ahli psikologi menekankan bahawa setiap perlakuan manusia hendaklah mempunyai rangsangan dan pengukuhan yang positif untuk menghasilkan tingkah laku yang berulang-ulang. Teori ini telah dikemukakan oleh Skinner setelah menjalankan kajian terhadap tikus didalam sebuah kotak. Teori penlaziman operan Skinner ini menunjukan bahawa sesuatu pengukuhan positif yang diberikan oleh guru akan memberikan rangsangan yang akan sentiasa diulang-ulang oleh pelajar. Oleh itu, pengurusan pembelajaran hendaklah sentiasa disertai dengan pengkuhan yang positif agar pelajar sentiasa mengulangi setiap pembelajaran yang diminta oleh guru. Teori ini sama seperti teori penlaziman klasik oleh Pavlov.

            Dalam teori penlaziman klasik Pavlov pula mengemukakan teorinya melalui kajian yang dijalankan oleh beliau bekerja dalam bahagian psikologi di Institut Kajian Perubatan. Kajian yang dilakukan oleh Pavlov adalah keatas seekor anjing. Pavlov melihat bagaimana anjing tersebut bertindak balas terhadap makanan. Dalam pemerhatian tersebut, anjing akan merembeskan air liurnya apabila mendapat makanan. Tetapi apabila dibunyikan loceng anjing tersebut tidak mengeluarkan air liurnya. Apabila Pavlov membunyikan loceng dan memberi makanan secara berulang kali, secara automatik apabila dibunyikan loceng anjing tersebut akan mengeluarkan air liur walaupun tidak diberikan makanan lagi (Nazatul Akmal, 2013).

            Oleh itu, melalui teori Pavlov ini dapat dirumuskan bahawa semakin kerap rangsangan semakin kerap gerak balas dilakukan. Dalam pembelajaran, pelajar akan sentiasa melakukan perkara yang baik (gerak balas) apabila guru sering memberi pengukuhan yang positif seperti pujian, motivasi atau pemberian hadiah (rangsangan). Dengan cara ini murid akan sentiasa melakukan teransang untuk sentiasa melakukan sesuatu dalam pelajaran apabila mendapat pengukuhan positif tersebut.

            Secara keseluruhannya, pengurusan dalam pembelajaran pelajar memerlukan suatu pengajaran yang berkesan. Hal ini dikatakan demikian kerana, cara pengajaran yang baik serta cara penyampaian yang pelbagai yang mampu mengikut kehendak murid akan mampu dan memudahkan pelajar untuk memahaminya. Empat elemen yang dikemukakan oleh Gardner merupakan antara elemen penting yang perlu difahami dan dipraktikan oleh guru untuk memastikan pembelajaran murid berlangsung dengan baik.

RUJUKAN


Amani Abd Karim. (2010). Startegi Belajar Berkumpulan dan Pengaruhnya Terhadap Akademik. Universiti Teknologi Malaysia. Diperoleh daripada www.fp.utm.my/ePusatSumber/pdffail/ptkghdfwP/ AMANIBP 070 031D2010TTP.pdf

Kendra Cherry. (2018). Gardner’s Theory of Multiple Intelligences. Diperoleh daripada https://www. verywellmind .com/gardners-theory-of-multiple-intelligences-2795161

Nazatul akmal. (2013). Teori Skinner dan Pavlov. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/ nahzatulakma/ teori-25993589


Fail boleh dicapai dalam:

https://drive.google.com/open?id=1Iq_QDilh-x3IVvC90PncW511s1ryjNw_ https://drive.google.com/open?id=1eQ3Xo9BdsenOtGXyeQ7jjqITGcoW4nYl
https://drive.google.com/open?id=1KOtQet8uXsn9hp-R84XyFwNVLuWptLc2



No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...