Bahagian ini menerangkan mengenai pengurusan bilik darjah. Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru menjalankan tugas, peranan dan tanggung jawab. Seseorang guru akan diklasifikasikan sebagai tidak melaksanakan tugas sekiranya amanah ini diabaikan walaupun beliau merupakan seorang juara masyarakat yang paling komited di luar bilik darjah atau di luar sekolah. Seseorang itu tidak akan dikatakan sebagai pemain jika sekadar duduk di luar padang walaupun mempunyai kemahiran sebagai juara. Sehubungan dengan itu, bilik darjah perlu diurus dengan keadaan terbaik dan kondusif agar pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan efektif serta guru boleh dinobatkan sebagai pendidik berketerampilan cemerlang.
Dua pengurusan sumber yang perlu dikuasai oleh guru adalah
pengurusan sumber manusia dan sumber fizikal. Sumber manusia merupakan satu
faktor yang perlu diberi perhatian bagi memastikan visi dan misi untuk
kepentingan manusia itu sendiri dalam sesebuah organisasi dapat dillestarikan
secara optimum. Manakala, sumber fizikal adalah sumber yang berkaitan dengan
kebendaan atau alam semula jadi. Seperti yang kita tahu, sumber fizikal di dalam bilik darjah adalah
merangkumi segala kemudahan dan peralatan yang terdapat di dalamnya seperti
kerusi, meja untuk pelajar dan guru, papan tulis, papan kenyataan, ruang
bacaan, almari buku, alat bantu mengajar (ABM) dan sebagainya.
Seterusnya, ilmu
yang perlu diterapkan dalam diri seseorang guru itu adalah ilmu pengurusan
bilik darjah, ilmu interaksi yang berkesan, ilmu pengurusan iklim bilik
darjah dan ilmu pembelajaran dan
pengajaran. Kesemua aspek ini perlu dikuasai oleh seseorang guru sewaktu
mengajar dalam bilik darjah. Kepelbagaian kemahiran amat diperlukan dalam
pengurusan bilik darjah. Antaranya adalah kemahiran pengurusan sumber fizikal,
kemahiran mengurus bahan mengajar, kemahiran pengurusan kaunseling, kemahiran
pengajaran dan pembelajaran serta kemahiran pengurusan sumber manusia. Strategi
yangberkesan juga diperlukan sewaktu mengurus bilik darjah.
Menjadi
tanggungjawab guru mencari jalan untuk mencapai matlamat ini. Di sesetengah
sekolah mengurus dan mengawal tingkah laku para pelajarnya merupakan satu
cabaran hebat yang perlu guru harungi bagi menjadikan pembelajaran dan
pengajaran lebih kondusif di bilik darjah. Guru-guru boleh mempelbagaikan
kemahiran pengajaran dalam menjalankan tugas harian mereka di sekolah. Mereka
perlu menjadi seorang yang pakar dalam subjek yang mereka ajar, dan juga mesti
mempunyai kemahiran mengawal tingkah laku pelajar yang disruptif di bilik
darjah agar proses pembelajaran dan pengajaran berlaku di bilik darjah. Antara
aktiviti yang boleh dijalankan di dalam kelas sewaktu proses P&P adalah
senaman ringkas untuk menarik fokus dan tumpuan pelajar atau usunan kotak
mancis untuk melihat kumpulan mana yang mampu membina menara paling tinggi dan
kukuh. Aktiviti lain seperti susunan puzzle di mana setiap kumpulan diberi satu
puzzle dan perlu menyelesaikan dalam tempoh yang singkat. Dengan cara ini, dapat
dilihat cara pelajar berinteraksi sesame ahli kumpulan yang lain dalam
menyelesaikan tugasan dan pelbagai lagi aktiviti yang boleh dijalankan.
Kesimpulannya, jelaslah bahawa pengurusan bilik darjah merupakan tugas penting yang memerlukan pengetahuan, kemahiran, kesabaran dan komitmen yang optimum bagi memperoleh kesan yang maksimum. Harus diingat bahawa guru pelatih perlu mendapat maklumat secukupnya tentang bilik darjah dan pelajar-pelajarnya terlebih dahulu sebelum menjejakkan buat pertama kali ke dalam bilik darjah berkenaan. Persediaan JERIS (Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek, Sosialisasi) guru pelatih yang lengkap akan membolehkan pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan jaya, ceria dan cemerlang.
Fail untuk dicapai:
No comments:
Post a Comment