Tuesday, December 11, 2018

BAB 5 PENGURUSAN BILIK DARJAH

RUMUSAN




Bahagian ini menerangkan mengenai pengurusan bilik darjah. Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru menjalankan tugas, peranan dan tanggung jawab. Seseorang guru akan diklasifikasikan sebagai tidak melaksanakan tugas sekiranya amanah ini diabaikan walaupun beliau merupakan seorang juara masyarakat yang paling komited di luar bilik darjah atau di luar sekolah. Seseorang itu tidak akan dikatakan sebagai pemain jika sekadar duduk di luar padang walaupun mempunyai kemahiran sebagai juara. Sehubungan dengan itu, bilik darjah perlu diurus dengan keadaan terbaik dan kondusif agar pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan efektif serta guru boleh dinobatkan sebagai pendidik berketerampilan cemerlang.
Dua pengurusan sumber yang perlu dikuasai oleh guru adalah pengurusan sumber manusia dan sumber fizikal. Sumber manusia merupakan satu faktor yang perlu diberi perhatian bagi memastikan visi dan misi untuk kepentingan manusia itu sendiri dalam sesebuah organisasi dapat dillestarikan secara optimum. Manakala, sumber fizikal adalah sumber yang berkaitan dengan kebendaan atau alam semula jadi. Seperti yang kita tahu, sumber  fizikal di dalam bilik darjah adalah merangkumi segala kemudahan dan peralatan yang terdapat di dalamnya seperti kerusi, meja untuk pelajar dan guru, papan tulis, papan kenyataan, ruang bacaan, almari buku, alat bantu mengajar (ABM) dan sebagainya.
            Seterusnya, ilmu yang perlu diterapkan dalam diri seseorang guru itu adalah ilmu pengurusan bilik darjah, ilmu interaksi yang berkesan, ilmu pengurusan iklim bilik darjah  dan ilmu pembelajaran dan pengajaran. Kesemua aspek ini perlu dikuasai oleh seseorang guru sewaktu mengajar dalam bilik darjah. Kepelbagaian kemahiran amat diperlukan dalam pengurusan bilik darjah. Antaranya adalah kemahiran pengurusan sumber fizikal, kemahiran mengurus bahan mengajar, kemahiran pengurusan kaunseling, kemahiran pengajaran dan pembelajaran serta kemahiran pengurusan sumber manusia. Strategi yangberkesan juga diperlukan sewaktu mengurus bilik darjah.
            Menjadi tanggungjawab guru mencari jalan untuk mencapai matlamat ini. Di sesetengah sekolah mengurus dan mengawal tingkah laku para pelajarnya merupakan satu cabaran hebat yang perlu guru harungi bagi menjadikan pembelajaran dan pengajaran lebih kondusif di bilik darjah. Guru-guru boleh mempelbagaikan kemahiran pengajaran dalam menjalankan tugas harian mereka di sekolah. Mereka perlu menjadi seorang yang pakar dalam subjek yang mereka ajar, dan juga mesti mempunyai kemahiran mengawal tingkah laku pelajar yang disruptif di bilik darjah agar proses pembelajaran dan pengajaran berlaku di bilik darjah. Antara aktiviti yang boleh dijalankan di dalam kelas sewaktu proses P&P adalah senaman ringkas untuk menarik fokus dan tumpuan pelajar atau usunan kotak mancis untuk melihat kumpulan mana yang mampu membina menara paling tinggi dan kukuh. Aktiviti lain seperti susunan puzzle di mana setiap kumpulan diberi satu puzzle dan perlu menyelesaikan dalam tempoh yang singkat. Dengan cara ini, dapat dilihat cara pelajar berinteraksi sesame ahli kumpulan yang lain dalam menyelesaikan tugasan dan pelbagai lagi aktiviti yang boleh dijalankan.








Kesimpulannya, jelaslah bahawa pengurusan bilik darjah merupakan tugas penting yang memerlukan pengetahuan, kemahiran, kesabaran dan komitmen yang optimum bagi memperoleh kesan yang maksimum. Harus diingat bahawa guru pelatih perlu mendapat maklumat secukupnya tentang bilik darjah dan pelajar-pelajarnya terlebih dahulu sebelum menjejakkan buat pertama kali ke dalam bilik darjah berkenaan. Persediaan JERIS (Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek, Sosialisasi) guru pelatih yang lengkap akan membolehkan pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan jaya, ceria dan cemerlang.





Fail untuk dicapai:




No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...