Wednesday, December 12, 2018

BAB 13 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


RUMUSAN
Berdasarkan tajuk yang diberikan iaitu Pengurusan Alam Pembelajaran  dapat dirumuskan bahawa tugas guru sebagai seorang pengurus di dalam kelas adalah sangat penting. Hal ini kerana, kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan dapat mewujudkan suasana yang kondusif, disiplin kelas juga dalam keadaan yang baik dan keadaan bilik darjah yang selesa. Pengurusan alam pembelajaran yang baik dapat mewujudkan suasana yang kondusif dan selesa yang sekaligus dapat meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Seperti dalam dapatan kajian, terdapat banyak perkara yang perlu dititikberatkan oleh guru dalam persediaan sebelum mengajar. Antaranya ialah guru perlu merancang Rancangan Pengajaran Harian (RPH) sebelum proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan agar guru mengetahui apa hasil pembelajaran yang perlu dicapai. Selain itu, guru juga perlu bersedia dari segi mental, fizikal, dan bahan bantu mengajar (BBM) yang akan digunakan.

Pengurusan alam pembelajaran turut berhasrat agar para pelajar dapat bergerak dengan bebas  dan aktif terutamanya ketika melakukan aktiviti semasa proses pengajaran danp pembejalaran berlangsung. Oleh itu, dalam hal ini juga guru perlu memainkan peranan sebagai pengurus dalam mengurus bilik darjah dengan memastikan susun atur kedudukan meja dan peralatan yang lain seperti penyapu dalam keadaan yang teratur.

Di samping itu, guru juga perlulah mempunyai kemahiran dalam pengurusan alam pembelajaran bagi menghadapi setiap pelajar yang mempunyai karakter dan latar belakang yang berbeza-beza. Berdasarkan kepada dapatan kajian, kemahiran interpersonal antara guru dan pelajar sangatlah penting. Selain itu, guru perlu mengingati nama dan mengetahui latar belakang setiap pelajar di dalam kelas tersebut. Hal ini dapat menunjukkan bahawa guru tersebut mengambil berat dan prihatin terhadap setiap pelajarnya

Kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran sangat penting sebagai seorang guru agar minat dan juga tumpuan para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, pengurusan alam pembelajaran juga dapat memudahkan guru untuk menyampaikan ilmu pengetahuan dan juga maklumat sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar. Namun pun begitu, seorang guru perlulah menjadikan Falsafah Pendidikan Guru sebagai panduan  kerana falsafah itu sendiri telah menentukan arah haluan, asas dan juga sumber inspirasi kepada matlamat dan pendidikan guru di Malaysia.


RUJUKAN

PENGURUSAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEKOLAH RENDAH
KEBANGSAAN DI     ZON BANDAR DAERAH KOTA TINGGI. (2018). [Ebook]. Retrieved from http://eprints.utm.my/id/eprint/39043/1/RaedahMdAminMFP2013.pdf

     Noormala, Ali, Mohamed Sharif Mustafa. dan Roslee Ahmad. (t.t.). Pendekatan temubual

            sebagai metod kajian kes. suatu persepsi di kalangan pelajar perempuan cemerlang

            terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. hlm.1-12. Diperoleh daripada



       Nasbah, N. (2018). Guru sentiasa perlu kreatif dalam Pd. Retrieved from
          https://www.bharian.com.my/node/242985





No comments:

Post a Comment

BAB 14 PENDIDIKAN ABAD KE 21

RUMUSAN Pendidikan abad ke 21 merupakan didikan yang meluas dengan penggunaan bahan-bahan pendidikan digunakan dlam proses pembelaj...